مدار استارت دیزل ژنراتور

مدار استارت دیزل ژنراتور

مدار استارت دیزل ژنراتور: استارت در دیزل ژنراتور در حقیقت همان استارتر و یا راه اندازی اولیه در دیزل می‌باشد. در موتورهای دیزل که سبک و قدیمی هستند برای آن که بتوان آن‌ها را روشن و راه اندازی کرد باید از هندل استفاده کرد. هندل در حقیقت یک اهرم یک طرفه است که با قرار گرفتن بر روی محور مخصوص در دیزل ژنراتور با چرخش خود دیزل را روشن خواهد کرد. موتورهایی که هندلی هستند دارای اهرم دی کمپرس می‌باشند؛ این دی کمپرس‌ها باعث حذف تراکم می‌شوند تا بتوان به آسانی موتور را به حرکت در آورد. این در حالی است که در بسیاری از دیزل‌های ژنراتور امروزه برای راه اندازی و استارت کردن موتور از مدارهای استارت استفاده می‌کنند. با گروه صنعتی رحیمی همراه باشید.

استارت دیزل ژنراتور چه کاربردی دارد

برای آن که بتوان موتور دیزل ژنراتور را روشن کرد نیازمند به یک توان بزرگ خواهیم بود که این توان در حقیقت استارت در موتور دیزل می‌باشد. استارتر موتور در حقیقت بر روی پوسته موتور در بخش عقبی آن نصب شده است؛ دنده‌های این استارت دارای شیار می‌باشد. علاوه بر این موضوع این دنده‌ها به دنده‌های بزرگ فلایویل متصل شده‌اند. شما می‌توانید این استارت دیزل را در بسیاری از دیزل‌ها مشاهده کنید به‌عنوان‌مثال یکی از اصلی‌ترین کاربرد این استارت‌ها در ژنراتور ماینینگ می‌باشد.

نقش استارت در ساختار دیزل ژنراتور

نقش استارت در ساختار دیزل ژنراتور

مدار استارت دیزل ژنراتور: امروزه استارت ژنراتور در دو نوع الکتریکی و پنوماتیکی طراحی و عرضه بازار شده‌اند. استارت‌هایی که الکتریکی هستند در حقیقت در موتور دیزل‌هایی استفاده می‌شوند که موتور از جریان مستقیم بهره گرفته باشد، انرژی مورد نیاز این دسته از دیزل‌ها از انرژی ذخیره شده در باتری استفاده می‌کند. این در حالی است که استارت‌های پنوماتیکی در موتورهای قدیمی استفاده می‌شود؛ حرکت و راه اندازی این دسته از موتورها با استفاده از هوای فشرده ذخیره شده می‌باشد. با استارت زدن این موتورها هوا باعث چرخش و راه اندازی موتور خواهد شد.

استارتر موتور دیزل ژنراتور امروزه در توان‌های مختلفی با توجه به بزرگی موتور طراحی و تولید شده‌اند. لازم به ذکر است برای کاهش جریان مصرفی در یک موتور بزرگ می‌توان  با سری کردن دو باتری به یکدیگر ولتاژ 24 ولت را ایجاد کرد و از آن به جای ولتاژ 12 استفاده کرد. این ولتاژ قدرت این را دارد که دیزل را با دوری برابر با 100 الی 300 دور در دقیقه به چرخش در آورد.

اجزاء تشکیل دهنده استارتر

استارترهای دیزل ژنراتور از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. هنگام خرید استارت دیزل ژنراتور بهتر است به این نکته توجه داشته باشید تمامی این قطعات باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. بخش‌های مختلف استارتر عبارت‌اند از:

  • آرمیچر
  • کموتورها
  • سولونوئید یا اتوماتیک استارت
  • بالشتک‌ها
  • دنده
  • پوسته و درپوش‌ها
  • زغال‌ها و کلاچ یک طرفه

قیمت استارت دیزل ژنراتور

برای آن که قیمت این قطعه در دیزل ژنراتور تعیین شود باید به موارد مختلفی دقت شود. اما به صورت کلی می‌توان گفت قیمت این قطعه بین 3 میلیون تومان تا 15 میلیون تومان تخمین زده شده است.

چه مواردی به استارت دیزل ژنراتور آسیب وارد می‌کنند

استارت دیزل‌های ژنراتور از آسیب پذیری بالایی برخوردار شده‌اند که برخی از رایج‌ترین آسیب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگامی که اپراتور استارت دیزل را در فواصل زمانی کوتاه در تعداد بالا استارت بزند باعث می‌شود که دمای این قطعه افزایش پیدا کند؛ نتیجه این امر نیز رساندن آسیب به سیم پیچ‌های استارتر است
  • قطع شدن اتوماتیک استارت با تأخیر بعد از آن که موتور روشن و شروع به کار کرده است. بر اثر چرخش موتور و استارت با دور بالا بخش‌های مختلفی که در استارتر وجود دارند با آسیب مواجه خواهند شد
  • در مواردی که قطعه استارت دیزل در جای درست و صحیح خود قرار نگرفته باشد با چرخش بلبرینگ به استارتر آسیب وارد خواهد شد. این امر باعث ایجاد گیر پاچ استارت خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود: صفر تا صد دیزل ژنراتور استریم

پیشگیری پس از استارت زدن موتور برق یا ژنراتور

پیشگیری پس از استارت زدن موتور برق یا ژنراتور

مدار استارت دیزل ژنراتور: بعد از آن که استارت موتور ژنراتور را انجام داده‌اید بهتر است برخی از پیگیری‌ها و کنترل‌ها را انجام دهید تا از بروز آسیب‌های مختلف جلوگیری کرده باشید:

  • موتور دیزل ژنراتور را از لحاظ ایجاد هر نوع صدای غیر عادی با ارتعاش کنترل کنید
  • سیستم دود را مورد بررسی خود قرار دهید
  • عملکرد کلی دستگاه را با استفاده از صفحه نمایش مورد بررسی قرار دهید
  • بهتر است به سراغ کنترل دمای موتور و فشار روغن بروید. فشار روغن در حالت عاید باید 10 ثانیه بعد از کار کرد دستگاه به اندازه نرمال برسد.

پیشنهاد می‌شود: تابلو کنترل سنکرون دیزل ژنراتور

  • ولتاژ و فرکانس‌های خروجی دستگاه را به صورت کلی مورد بررسی قرار دهید؛ به این صورت که ولتاژ باید بین فازهای 400 ولت و فاز ونول باید 230 باشد.
  • در صورتی که موتور اصلی دستگاه سرد می‌باشد بهتر است آن را به مدت 5 دقیقه در حالت بدون بار به کار بگیرید. هنگامی که موتور گرم شد آن را تحت بار قرار دهید.

اتوماتیک استارت

استارت موتور در حقیقت یک جریان مستقیمی است که توانایی این را دارد که به تمامی کلیدها و کنتاکت‌های ضعیف آسیب وارد کند. همین امر باعث شده است که تولید کنندگان استارت دیزل ژنراتور در اولین مرحله تولید آن از اتوماتیک استارت برای وصل کردن آن به جریان اصلی بهره بگیرند. نحوه کار این اتومات استارت به این صورت است که برق اصلی باید به ورودی اتومات استارت متصل می‌شود و خروجی آن به استارتر وارد می‌شود.

عیب یابی استارت دیزل ژنراتور

عیب یابی استارت دیزل ژنراتور

همان طور که در بالاتر نیز به این موضوع اشاره شد استارت دیزل یکی از اصلی‌ترین قطعات این دستگاه به شمار می‌رود. در صورتی که این قطعه به درستی کار نکند به صورت کلی دستگاه راه اندازی نخواهد شد. کار نکردن استارتر معمولاً می‌تواند به دلایلی زیر باشد:

  • ایراد داشتن ته سوئیچ استارت

وجود ایراد در ته سوئیچ استارت به هیچ عنوان قابل تعمیر نمی‌باشد. در صورتی که با این مشکل روبه‌رو شدید باید آن را به صورت کامل تعویض کنید.

  • تمام شدن شارژ یا عمر باتری

در صورتی که استارتر شارژ و یا باتری خود را تمامی کرده باشد باید باتری را جدا کنید و آن را برای 4 ساعت به شارژ بزنید. در صورتی که با این کار مشکل حل نشد باید باتری دستگاه را تعویض کنید. در صورتی که باتری شارژ شد؛ اما مشکل همچنان وجود داشت می‌توان گفت مشکل از دینام و یا سیم کشی‌های استارتر است.

پیشنهاد می‌شود: 5 راه افزایش راندمان دیزل ژنراتور

  • وجود مشکل در اتومات استارت

در صورتی که از دستگاه صدای تق‌تق بسیار ضعیفی به گوش رسید. در این صورت اتوماتیک استارت دستگاه دچار مشکل شده است. برای تعمیر مشکلات تخصصی‌تر بهتر است به سراغ کارشناسان حرفه‌ای در این حوزه بروید.

  • شکستگی درون استارت

در صورتی که نشانه‌های بالا را مشاهده نکردید ممکن است مشکل شما از درون استارت باشد؛ در این مورد اتصال کوتاهی در داخل استارتر رخ داده است و یا در درون آن شکستگی رخ داده است. برای آن که این مشکل را رفع کنید نیازمند به متخصصین حرفه‌ای و خبره در این حوزه می‌باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

صفحه اصلیدرباره ماپروژه هاتماس با ما
تماس